Ziemniak ...

  Ziemniaki są jarzyną: dostarczają energii i witamin, są bardzo zdrowym i nietuczącym warzywem, najwięcej witamin ziemniak zawiera tuż pod skórką.

Ziemniaki obieraj jak najcieniej, najzdrowsze są ugotowane w mundurkach, grilowane, przyprawione sosem winegret z sokiem z cytryny, obficie posypane zieloną pietruszką.

 Ziemniaki zawierają niewiele kalorii, za to dużo witamin (zwłaszcza witaminy C i beta-karotenu), minerałów, błonnika i białka. Są bogate w pierwiastki mineralne, głównie potas i fosfor, ale w śladowych ilościach mają też magnez, wapń, żelazo, mangan, sód, fluor, jod i siarkę. Jedząc często ziemniaki, uzupełniamy niemal wszystkie niedobory substancji mineralnych w naszym organiźmie.

Stanowią dobre źródło energii, ziemniaki to warzywa skrobiowe. Skrobia to węglowodan złożony, który stanowi bardzo dobre źródło energii.

Są lekkostrawne, źródłem dobrze przyswajalnego białka i błonnika, który poprawia perystaltykę jelit, pomagają w utrzymaniu odpowiedniego ph w organiźmie.

 Wybierając ziemniaki należy pamiętać, żeby odrzucać zielone bulwy, gdyż znajduje się w nich szkodliwa dla zdrowia solanina.

Możesz również gotować je w łupinach na parze, w małej ilości wody lub upiec. Absolutnie nie należy ich moczyć wcześniej przed gotowaniem, bo w ten sposób tracą swoje wartości.

Zawsze podawaj je z innymi warzywami – sałatami, pomidorami, papryką, cukinią, bakłażanem, brokułami, bez takich dodatków jak: masło, słonina, sosy na bazie tłuszczu i białej maki - taki zestaw to bomba kaloryczna.

czy wiesz, że ...

Gotowane ziemniaki, dzięki posiadanym wartościom odżywczym polecane są osobą cierpiącym na choroby układu pokarmowego, a nawet niemowlętom, które matki odstawiły od piersi.


 


facebook